Folkets Parlament  

Gå tillbaka   Folkets Parlament > Sakpolitiska diskussioner > Arbete och företagande

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 11:23   #1
folketsparlament
Jakob
Administratör
 
Reg.datum: feb 2009
Ort: Köping
Inlägg: 193
Blogginlägg: 1
Lärarlegitimationen ifrågasätts

Lärarlegitimationerna har fått kritik från flera håll.

Dels har det visat sig att besluten i praktiken fattas av inhyrd personal från Proffice.

Facken kräver utredning och Miljöpartiet har gjort en KU-anmälan.

Vidare har DN avslöja att lärare getts behörighet i ämnen de varken undervisat i eller utbildat sig i.


Bland annat anser Proffice och Skolverket att en person har fått behörighet att undervisa i 14 ämnen bl.a. rätt att undervisa i kemi på högstadienivå – trots att hon är mellanstadielärare och aldrig har satt sin fot i en kemisal.
Behörighet som musiklärare och i svenska som andraspråk kom också som en
överaskning.
Aldrig i min vildaste fantasi trodde jag att jag skulle få behörighet i 14 ämnen. Det är skrattretande, säger läraren.

Vad tycker ni. Är lärarlegitimationen ett spel för gallerierna?
folketsparlament är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 11:28   #2
anders
anders
Medborgare
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: stockholm
Inlägg: 19
Blogginlägg: 1
Tanken med lärarlegitimation är nog bra men när den nu bara i princip blir en spegling av den hårt kritiserade lärarexamen så fyller den inte något syfte.

Man skulle införa lärarlegitimation där en lärarexamen (med viss tvekan) skulle vara ett sätt att få legitimationen.
Andra sätt skulle kunna vara motsvarande studier i ämneskunskaper och pedagogik i kombination med erfarenhet av undervisning, utländsk lärarexamen i kombination med godkänt test i svenskakunskaper och bevisad kunskap om den svenska skolan och samhället etc.

Då skulle man både kunna få högre kvalitet på lärarna och fler auktoriserade lärare.
anders är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson