Folkets Parlament  

Gå tillbaka   Folkets Parlament > Sakpolitiska diskussioner > Barn, ungdomar och familjer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-12, 13:03   #1
Janaz
Jens Gertzell
Medborgare
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Everöd
Inlägg: 1
Exclamation ta bort

Bort
Minst fem tecken, ladida...

Senast redigerad av Janaz den 2012-08-24 klockan 17:19.
Janaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 00:20   #2
Thomas
Thomas Lundberg
Medborgare
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 11
Det är en stor och inte helt okomplicerad fråga. Jag tror att det handlar om att skapa trygghet och tydliga regler - det största ansvaret ligger hos föräldrarna. Givetvis kommer skola etc. in i bilden när det gäller att forma barnen till schyssta medborgare, men emellanåt får jag en känsla av att väldigt många föräldrar inte riktigt orkar med sina barn, utan bara väljer att blunda när dom gör något knäppt/olagligt (vilket nog alla barn gör - alla vill ju testa gränser, det ingår i den personliga mognaden).

Det verkar som många - i min ålder framförallt - inte riktigt var på det klara med vad det innebär att ha barn när de väl skaffade dem. Jag tror att man borde ha en "föräldrautbildning" eller liknande för alla föräldrar och blivande föräldrar, där man tex. kan tänka igenom hur man kommer reagera när ens 16-åring kommer hem tokpackad eller när ens 14-åring snattat godis på Konsum. Det är nämligen sånt som med största sannolikhet kommer att hända.

Förändringen kan nog knappast komma nånannanstans ifrån än från föräldrarna. Ingen förälder vill ju se sitt barn misshandlat eller som en misshandlare, men en hel del föräldrar orkar/vet/kan nog inte riktigt handskas med problemen.

Sen tror jag ungefär som Johansson skrev härovan, att man måste engagera barnen "DIREKT" mot våld. Problemet idag är att det finns så mycket att engagera sig för eller mot; våld, djurplågeri, veganism, miljö, torskutrotning... you name it. Det är svårt att fokusera på en enskild fråga när man hela tiden bombas med nya.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 13:55   #3
hebbeschallen
Herbert Schallengruber
Medborgare
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: kristinehamn
Inlägg: 4
självklart måste man bromsa ungdomsvåldet
men man måste nog se helhetsmässigt hur det ser ut i samhället
Nu är det ett enormt stort missnöje bland väldigt många föräldrar
antingen är många arbetslösa trots att det står att många fler jobb kommit till
Det är ju främst i storstäderna jobben finns
Man måste ta sitt föräldraransvar självklart o jag undrar egentligen hur mycket energi man kan lägga på sina barns trygghet när man är i arbetsförmedlingens
( arbetsförnedringens klor)
tror att det är viktigt att man som vuxen måste försöka vara tillgänglig för sina barn o tonåringar mer
hebbeschallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-25, 16:59   #4
hebbeschallen
Herbert Schallengruber
Medborgare
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: kristinehamn
Inlägg: 4
Jag tycker att som vuxen är det viktigt att föregå med gott exempel gentemot ungdomarna
o det gäller med både språk - beteende- alkolholvanor.

något vi vuxna har missat också är att umgås med våra ungdomar o deras kompisar
jag är medveten om seperationsfaserna o allt detta som hör till

Ungdomarna behöver bra vuxna förebilder o visst finns massor av sådana

jag själv är med i en förening som heter Brobyggarna (www.brobyggarna.com)
där vi gubbar helt enkelt umgås med grabbar i tonåren med början av 13 år och uppåt
vi har olika teman där vi gör saker tillsammans vuxen och ungdom
Temana är :
1.Brott o straff
kollar video tillsammans o snackar kring det vi sett
studiebesök på rättegång, kumla anstalt, snack med personer som hamnat
snett, studiebesök på sjukhus där vi får del av våldets konsekvenser
resa utomlands där vi studerar konsentrationsläger, barnhem samt snackar
med grupper som varit utsatta
Vi berör hedersrelaterad problematik och en massa annat i förebyggande
syfte
2. media
besöker tidning , snackar med joiurnalist om ordets betydelse , mm

3. samhälle miljö
besöker företag av olika slag
4. Liv o död
alla genomgår livräddningsövningar tillsammans,
5. sammanfattningsvis så är det viktigt att göra saker TILLSAMMANS. vuxen och ungdom regelbundet.
Ni kan läsa mer om dessa tankar på www.fryshuset.se eller www.brobyggarna.com
hebbeschallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 23:27   #5
wb94_cool
William Blom
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Sala
Inlägg: 4
När ungdomarna är hemma är dom helt cool lugna men sedan när dom är med kompisar kan dom råka hamna i fel gäng som drar in dom i saker.
wb94_cool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 22:45   #6
hebbeschallen
Herbert Schallengruber
Medborgare
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: kristinehamn
Inlägg: 4
visst stämmer det du säger william.
Som förälder måste man vara vaksam för hur ens barn beter sig
Om musik smaken ändras( en del musik måste man vara observant på där man sprider olämpligt budskap
Likaså måste man vara observant på klädsmak o andra intressen
förändringar i beteende parallellt med förändrad attityd eller klädsmak ( intresse av tatueringar mm) , kan vara tecken på en grupp tillhörighet
Det behöver inte vara till en nackdel, men kan vara ett observandum på att man är på väg i ett vägskäl i livet som kan vara destruktivt o att man hamnar i ett nätverk som är destruktivt
hebbeschallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 00:40   #7
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Smile Hmmm!

Jag diskuterar detta ofta och många är förbannade på detta våld.
Men ingen är ärlig nog att fundera på varför vi har våldet och än mindre på grundorsakerna. De stirrar sej blinda på: ”Föräldrarnas ansvar.”
Därför är alla dessa delaktiga i att våldet och annat nedrivande finns samt ökar.

Den/de som tycker att mitt påstående är absurt har inget att ge mej och åt våra ätteläggs framtid. Övriga inlägg med öppet sinne samt flera synvinklar och orsaksgrunder vore givande.

Vi måste inse att ungdomvåldet bara är en liten del av allt det negativa som drabbar oss och framtiden.
Vi har många stora problem som byggs på och blir större samt fler.
En av de viktigaste faktorerna när det gäller grundorsakerna är tabubelagt och har enorma skyddsnätt. Så länge som vi inte får in en kil genom dessa skyddsmurar så har vi ingen chans att få allmänheten att vakna och ta sitt förnuft till fånga.
Vi måste även inse att den straffbara brottsligheten har en mindre roll än det legitima brottsligheteen mot medmänskliga rättigheter och annat.
Dessutom är den straffbara brottsligheten skapad till stora delar samt förstärkt genom de legitima brottslingarnas beslut och ageranden.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 18:58   #8
hebbeschallen
Herbert Schallengruber
Medborgare
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: kristinehamn
Inlägg: 4
Jag tror vi lever i en farlig tid där "vuxna" framförallt politiker lämnar dubbla budskap samt all arbetslöshet där man behandlar arbetslösa likt översittarfasoner och det skapas "praktikplatser" bara för att man ska sysselsätta sig.
Även det med att det blivit svårare att förlänga vissa sjuksskrivningar kan ibland bli olyckligt.
Ungdomar hör ju vad vuxna diskuterar o jag tror mycket bestämt att de unga i mycket stor utsträckning hör vuxna i sin närhet diskutera om orättvisor och utanförskap
Vi vuxna kanske heller inte ger ungdomarna tillräcklig plats "mentalt" i vardagen med positiva impulser
klass skillnader där en del tjänar enorma pengar o andra knappt har till mat kan vara en mycket farlig utveckling, vilken kan leda till utanförskap som i sin tur leder till ett farligt destruktivt beteende hos ungdomarna vilket leder till destruktiva gängbildningar, där ungdomarna/kanske även vuxna testar gräns sättningar mot samhället.
hebbeschallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 00:05   #9
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Mer konkreta funderingar!

Min ork och andra problem gör att det tar tid att svara. Jag hoppas att lite av mina tanka når fram.

Ungdomsproblemen är inget separat ämne, utan bara som en del av den idag bisarra helhet med oändligt många offer av olika typer.
Politikernas framfart är kantad av förödelse, lidande och lik. Det offentliga där politikerna styr och ställer har de mest omfattanden följderna. Där är det Vården, Skolväsendet samt Rättsväsendet som är de mest skrämmande områdena när det gäller samhällets offer.
Den straffbara brottsligheten är marginell i omfattning i förhållande till det som legitimt sker från det offentliga genom politiska beslut och ageranden.

Helt legitim och totalt ansvarsbefriat avlivas det helt medvetet och kalkylerat ett 5 siffrigt antal om året. Enskilda regionala beslut kan förorsaka ett 3 siffrigt antal. Bland våra ungdomar är det kanske även ett 3 siffrigt antal genom egen hjälp p.g.a. det som sker mot dem. Uppgifter som var och en av er kan leta fram genom att vara öppna till sinnet. Innan det går så långt som till en förtida död så har det hänt oändligt mycket med negativ prägel där orsaken finns hos det offentliga.
När det gäller våra ungdomar så skapar politikerna även något som närmast kan benämnas som nationalekonomisk katastrof som får stora negativa följder åt individernas och landets framtid.

Det är våra politiker som beslutar och agerar samt sätter ribban på en omänsklig nivå som drabbar individerna och som skickar sina tentakler in i framtiden.
Starkt bidragande orsaker till deras beteenden är deras Immunitet (totala ansvarsbefrielse) och lögner samt mörkläggningar av negativ fakta mm. Dessutom lyssnar de inte till folket. De är i en värld för sej själva utan närhet av den dagliga vardagen i samhället. Därför känner folk frustration och total maktlöshet.
Citat:
Tidningsredaktör: ”Räkningen kastas in i barnkammaren!”
Den medmänsklig politikers beskrivning av sina kolleger: ”Det är som en lek med andras pengar och liv!”
Någon beskrev det så här: ”De äter ur hand likt duvor vid val och därefter lyfter de upp bland molnen och skiter på våra huvuden!”
Utöver politikernas skyddsmurar så har de all media som hjälper till att hålla folk okunniga om de verkliga förhållandena.

Att göra någon illa behöver inte ske direkt utan de värsta fallen sker genom beslut och andra indirekta orsaker. Misshandel osv. behöver inte vara fysisk för att få döden som resultat eller andra skrämmande effekter för offrens kommande liv. Ta vålddet mot försvarslösa barn o kvinnor som Rättsväsendet skrattar öppet åt och menar att dessa offer får skylla sej själva. Detta t.o.m. när det gällde en liten 12 årig flicka.
Det jag skriver resulterar i många föraktfulla ordval om mej som Rättshaverist – Politiker hatare osv. vilket jag har full förståelse för. Men det säger nog mer om dem som säger så, än om mej. Förutom nämnda ordval så är det många som menar, helt öppet, att man inte skall bry sej om andra. Det går kalla kårar längs ryggraden när jag hör folks människoförakt.
Med sådana inställningar så är de själva aktiva i den negativa trenden.
Tyvärr går folk i allmänhet med stora skygglappar så att de inte ser grundorsakerna till det som sker. Det är därför som vård- o skolpersonal samt andra som många gånger själva är offer i sammanhangen blir utpekade som de skyldiga. Detta ruttna beteende visar våra politiker ständigt exempel på. De till och med skrattar öppet åt sina döds offer.

Jag har nu läst igenom inläggen och det finns mycket förnuftigt som har skrivits. Det är därför som jag tycker om FP. Det är en annan sakligare anda än den man möter i medias debatter som det raderas hej vilt i om det inte passar ledarskapet.
Jag tänker med fasa på det som kommer att drabba kommande generationer. Det som sker i dag kommer att bli än värre för dem.
Ibland pekas det ensidigt på föräldrarnas ansvar. Dessa har ett stort ansvar onekligen men kan även i sin tur vara offer/drabbade på olika sätt av samhället.
Jag ställer ofta frågan Varför??? På så sätt får jag många infallsvinklar till det som sker. Jag har även perspektiv bakåt i tiden.
Tyvärr blir det långt när jag skriver då det finns så många perspektiv och följder.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 23:22   #10
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Smile Hur jag ser det.

Bildligt, fast ett enkelt ex.: När något negativt inträffar så är det normala att bli förbannade på närområdet och peka ut den som är närmast. Förmodligen stämmer detta på oss alla mer eller mindre. Men det är få som går till djupet när den första reagensen dämpats. I stället fortsätter man i slentrian mässiga banor att peka ut individer eller någon passande grupp.
Hur många av er är det som har funderat över grundorsaker, verkan samt följder osv. Förmodligen få.

Det finns en oändlig variation på detta tema där det även kan finnas dödlig utgång som pricken på i. Beteendet hänger ständigt med. Det är därför som vårdpersonalen och andra på ”golvet” som varit närmast det skedda, blir de utpekade utan att någon bryr sej om de verkliga förhållandena.
Är man så trångsynt i sitt tankesätt så innebär det att man inte bryr sej om att få en positiv förändring och därför eskalera det negativa. Vilket har skett under de senaste decennierna inom det offentliga där de mest skrämmande ex. sker inom Vård, Skolväsendet och Rättväsendet.

Ett annorlunda ex: Jag med flera anhöriga kontaktade politiker osv. när de orsakade grov misshandel mot äldre dementa på ett vård boende. Politikerna struntade i fakta och ansåg att felet låg hos personalen. Dessa i sin tur gjorde allt för att dämpa resultatet av politikernas beslut och ageranden. I stället förvärrade politikerna situationen för både personal och de sjuka. Med stor sannolikhet så avlivades, helt medvetet och kalkylerat, på så sätt 3 av de sjuka i förtid.
Förmodligen tyckte politikerna att det var en sparad slant. Efteråt skrattade de öppet åt sina beteenden och offer. Även länsstyrelsen var indirekt deltagare i det negativa. Ävenledes media då de viste om det faktiska förhållandet men vägrade att yttra sej då jag talade om vem som hade grundorsaken. För dem gäller det att beskydda samt mörklägga när politiker är orsaken.

Det är ytterst få som vågar öppna sina sinnen för att få perspektiv på detta negativa som finns i samhället. I förra månaden hörde jag någon som försökte ta upp lita om skolan. Men jag förmodar att det var få som vaknade.

Någon frågade vad som man kan göras. Jag har inget entydigt svar då ingen bryr sej. Men jag slutar inte själv med att försöka få folk att vakna. Detta oavsett vad de kallar mej.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 19:56   #11
anders
anders
Medborgare
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: stockholm
Inlägg: 19
Blogginlägg: 1
Ja, föräldrarna spelar en stor roll.
Men det börjar tidigt.
Föräldrarna måste ha så nära kontakt med sina barn att de inte förlorar sin auktoritet och kontroll över barnen.
anders är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 01:27   #12
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Men om då föräldrarna i sin tur är offer för samhället?
Se t.ex. på våldtäkter. En vice Riksåklagare var med på TV. Där satt denne person och småflinande förklarade att offren får skylla sej själva. Huvudpersonen i det programmet handlade om en liten 12 årig flicka.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 23:37   #13
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Har alla blivit blinda o döva????

Oj, vad det blev tyst.
Tydligen är det ingen som vill se den bisarra verkligheten till det som sker runt om oss.
VÅRA ”högt ärade” POLITIKER är grundorsaken till det negativa i samhället!
”Alla kan vi göra fel o misstag. Men, det jag påpekar är medvetna och kalkylerade djävulska vansinnigheter från våra ansvarsbefriade politiker och deras nickedockor.”
När skall ni börja vakna och inse den skrämmande utvecklingen som har eskalerat under de sista decennierna. Inget har gjorts för att bryta den negativa trenden. Ständigt kommer nya politiska beslut och agerande som förvärrar situationen.

Under en större del av förra decenniet påpekade jag den skrämmande utvecklingen inom skolans sfär.
Ungefär 05-06 så började jag komma underfund med att merparten av våra ungdomar går ut skolan utan att ha fått sina möjligheter tillfredställda. Så fort jag fått möjlighet så har jag påtalat det och lika ofta har folk menat att jag är helt knäpp.
När SVT gjorde sitt experiment i Malmö med dess politikers samtycke så fick jag med råge bekräftat hur utstuderat urusel skolan är. Den klassen var landets sämsta och blev den bästa på knappt en termin.
På senare tid har även andra kanaler via media bekräftat att det är uruselt ställt men elevernas kunskaper. Vi går även mer o mer in i en tid med stora klasskillnader i samhället och vad det innebär av hat, våld och brott osv.
När jag tar upp klara fakta om skolan osv. så möter jag ofta ömma tår och bortförklaringar från anställda inom de berörda områdena. Fastän jag förklarar grundorsakerna så är det som om de själva tar det åt sej och försvara det vansinniga som är.
Politikerna talar om outbildad personal. Men jag har aldrig hört någon nämna att det även finns totalt outbildade rektorer osv. som vidareförmedlar politikernas vansinnigheter mm mot bra betalning.
Helsingborgs Dagblad är vår besinningslösa blaska som gör allt för att mörklägga ärlig fakta och på så sätt skyddar de politikerna och får i gengäld svarta rubriker som ger klirr i deras kassa.

Med maktgalna och totalt ointresserade politiker som dessutom är totalt ansvarsbefriade så kan resultaten av deras ogenomtänkta och vansinniga beslut inte bli annorlunda än det vi läser i tidningarna om våld osv.
Media i stort, beter sej som politikernas nickedockor och är dessutom själva delaktiga i att skapa denna bisarra utveckling som många förfasar sej över men som få är intresserad av att gå till grunden med.

När skall svenska folket börja vakna och inse det djävulska som sker runt om dem och som de själva är delaktiga i genom att de inte klarar av att vara ärliga och medmänskliga själva.

Politikerna har ett skydd mot det de själva har skapat. Ett skydd som kostar enorma summor och som skattebetalarna får stå för.
Det är nästan så att jag skrattar åt alla dessa dumma svenskar som inte klarar av att tänka själva. De sväljer alla politikerna väl inlindade lögner.

Jag önskar er alla en god fortsättning på det nya året -
och då framför allt i ärlig och medmänsklig inriktning.
Men då behövs det öppna sinnen med perspektiv i alla riktningar.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson