Folkets Parlament  

Gå tillbaka   Folkets Parlament > Allmänna politiska diskussioner > Monarki

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-17, 17:53   #1
Futuristen
Madeleine Svensson
Medborgare

Reg.datum: jun 2011
Abdikera nu

Dessa skandaler om kungen måste ju ändå vara anledning nog för honom att abdikera.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=1662779

Kungen lever i slott och rikedom, han behöver inga kunskaper, ingen talanger - allt som hans jobb innebär är att vara ett ansikte utåt för att representera Sverige, simple.

Men när man kollar på den här intervjun är det uppenbart att han är en lögnare, vilket är tillräkligt för att säga att han inte kan sköta sitt jobb. Ljuger han inte är han ju en idiot som inte ens kan komma ihåg om han varit på strippklubb, och i så fall borde han också abdikera.
Futuristen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 15:31   #2
Hisingssippi
J Eklöf
Medborgare

Reg.datum: sep 2007
[quote=Futuristen;1165]Dessa skandaler om kungen måste ju ändå vara anledning nog för honom att abdikera.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=1662779

Senast redigerad av Hisingssippi den 2012-10-18 klockan 14:26.
Hisingssippi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 18:24   #3
Futuristen
Madeleine Svensson
Medborgare

Citat:
Ursprungligen postat av Hisingssippi Visa inlägg
Instämmer till 125% minst.
Men alvarligt talat,hur står det egentligen till med ett samhälles kollektiva självbild och mentala balans ,,,när den utan självrannsakan i sin fördomsfulla självgodhet accepterar en statschef vars förståndsgåvor utifrån intervjun att döma sannolikt inte ens kan mäta sig med dagens förskolebarn.

Men detta samhälle som slår sig på bröstet och framhäver sig själv som medmänsklighetens högborg etc,,, håller denna statschef och hans släkt med gratis bostäder i slott och herresäten, förser dem med icke ifrågasatt självklarhet med underhåll som år 2008 lär ha varit ca 100 miljoner kronor.

Samtidigt åberopande "sin" arbetslinje-baserad rättvisa, utestänger landets regering tex carcersjuka och andra allvarligt sjuka från sjukersättning,gör arbetslöshetsförsäkringen värdelös för arbetslösa,plockat sönder skolan som är en av de absolut sämsta i västvärlden enligt OECD, vårdplatserna i sjukvården har minskats i antal och är bland det lägsta i Europa...........men samtidigt helt utan reflektion på rättvisa förser detta samhälle landets visionslösa och okunniga statschef och släkt med 100 miljoner av skattebetalarnas pengar ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,!
Men så har vi ju Victoria, eller Prince William, som vi vuxit upp tillsammans med, sen dem och vi var små. När Victoria gifte sig, liksom när Prince William gifte sig, gick folk inte till jobbet - vi satt framför TVn och grät och firade.

Samhälles kollektiva självrannsakan försvinner med en liten handviftning då samhällets kollektiva hopp om ett lyckligt slut(för våra prinser och princessor) är en såpass mycket starkare kraft.
Gammal 2011-06-20, 23:03   #4
Cattis4
Catharina
Medborgare

Pengarna du talar om som betalar ut till kungen årligen är en så kallad skuld som betalas tillbaka. Kungens far lånade ut pengar till staten när Sverige låg riktigt risigt till (alltså enorma summor pengar).
Cattis4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 18:14   #5
Futuristen
Madeleine Svensson
Medborgare

Citat:
Ursprungligen postat av Cattis4 Visa inlägg
Pengarna du talar om som betalar ut till kungen årligen är en så kallad skuld som betalas tillbaka. Kungens far lånade ut pengar till staten när Sverige låg riktigt risigt till (alltså enorma summor pengar).
Det kände jag inte till. Tycker fortfarande att han ska abdikera dock.
Gammal 2011-06-23, 02:42   #6
Hisingssippi
J Eklöf
Medborgare

Citat:
Ursprungligen postat av Cattis4 Visa inlägg

Lilla vän, vad är det för fabler om lån du fantiserar om ??,,,precisera dig gärna med fakta,,,,
Pengarna, jag talar om, är apanaget till de kungliga,,,ett gigantiskt försörjningsbidrag som svenska skattebetalare betalar utan krav på motprestation av bidragsmottagarna ,,,,,,

Senast redigerad av Hisingssippi den 2011-06-23 klockan 02:56.
Gammal 2011-09-13, 23:06   #7
Laide
Adrian Winborg
Medborgare

Reg.datum: sep 2011
Jag kan intet annat en håla med om det faktum att kungahuset i vårt moderna samhälle inte borde ha en plats.

Men jag måste ändå erkänna att jag tittade på Viktorias bröllop och jag var även intresserad av kungens alla misstag jag tycke också faktiskt lite synd om kungen när boken om hans festande kom ut.

I grund och botten kommer jag alltid att tycka att kungahuset borde bort men om jag ska vara ärlig tror jag nog att jag skulle sakna det om vi faktiskt tog bort. Mina argument kanske låter löjliga men som jag ser det är kungahuset faktiskt en del av vår kultur, är det verkligen en del vi vill tappa i nuläget?
Laide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 14:20   #8
Hisingssippi
J Eklöf
Medborgare

Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Laide Visa inlägg
Jag kan intet annat en håla med om det faktum att kungahuset i vårt moderna samhälle inte borde ha en plats.

Men jag måste ändå erkänna att jag tittade på Viktorias bröllop och jag var även intresserad av kungens alla misstag jag tycke också faktiskt lite synd om kungen när boken om hans festande kom ut.

I grund och botten kommer jag alltid att tycka att kungahuset borde bort men om jag ska vara ärlig tror jag nog att jag skulle sakna det om vi faktiskt tog bort. Mina argument kanske låter löjliga men som jag ser det är kungahuset faktiskt en del av vår kultur, är det verkligen en del vi vill tappa i nuläget?

Så är det Laide,, du är i alla fall ärlig. Jag känner det helt klart så, att kungahuset och att födas till den högsta befattningen i ett land är enligt alla demokratins priciper helt fel.
Men det innebär inte att vi har anledning att avskaffa konungahuset.
Om man ser sig om i världen så är det på intet sätt mer humanistiskt och mer människovärdigt och jämlikt i länder med president,snarare tvärt om.
Och det ligger något även i det du säger att kungahuset hör till svensk
kultur-tradition, och bidrar på ett odiskutabelt sätt till att skapa helhet kring den svenska identiteten !!!
hej och ha det gott.
Gammal 2012-10-23, 12:37   #9
Kajax
Harald Andesson
Medborgare

Reg.datum: sep 2010
Blogginlägg: 2
Vi borde snart ha en folkomröstning om vår gamla monarki.
Skall nästa drottning heta Viktoria eller vill vi ha president
Persson som landets överhuvud?

Kajax är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30.