Folkets Parlament  

Gå tillbaka   Folkets Parlament > Allmänna politiska diskussioner > Monarki

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-12, 16:56   #1
Hisingssippi
J Eklöf
Medborgare

Reg.datum: sep 2007
..

nn,,,,,,,,,,

Senast redigerad av Hisingssippi den 2014-02-03 klockan 10:42.
Hisingssippi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 00:16   #2
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare

Reg.datum: apr 2009
Smile Det finns alltid olika perspektiv.

Vi har bara demokrati i teorin förutom vid val då politikerna likt duvor äter ur hand för att därefter stiga upp i det blå och därifrån skiter de på våra huvuden. Mer specificerat vid ett annat tillfälle.
Om det skulle bli en röstning om Monarkins vara eller icke vara, så är det stor sannolikhet i att den skulle bli kvar. Särskilt om folket fick en ärlig bild om monarkins för och nackdelar och då inte minst vad det kostar i förhållande till vad det i positiv mening genererar.
Du skriver ”symbol och landets högsta ämbete”. Symbol kan vara riktigt på många sätt och då även när det gäller ”ämbetet” som endast har en symbolisk funktion. Det finns många olika sorters symboler och det kungliga tillhör kanske de mera oförargliga och ofarliga som bjuds oss.
Du har rätt i att det är en kvarleva. Men det är inget hinder för landet i sin helhet då kungafamiljen kanske ger upp mot hundrafalt tillbaka till landet i förhållande till vad det kostar. Finns det någon politiker som når dit? Var ärlig när du funderar.
Ur moralisk synvinkel så är det inget som är generande på något sätt för dem som vågar se det på ett sansat sätt. Tvärtom. Har du något konkret som talar för att det är negativt för landet i sin helhet med våra kungligheter?
Jag är ingen rojalist i vanlig bemärkelse utan mer realist. Jag ser mer på för och nackdelar. Har du ärligt funderat över vad kungafamiljen kostar landet och vad det genererar till landet och folket.
Jag är alltid nyfiken på verklighetsförankrade tankegångar.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-20, 21:34   #3
torgun11
Torvald Gunnarsson
Medborgare

Reg.datum: jun 2010
Thumbs up Monarki

Jag tycker att monarkin fungerar väldigt bra.
Kostnad 17 :- /pers tycker jag är överkomligt
Jag skulle vilja höra alternativet (Republik) med kostnaden för val,(som ändå ingen orkar gå och rösta på) samtidigt som kostnaden för fastigheterna ändå blir kvar på skattebetalarna
Om något parti skulle våga gå ut med att avskaffa monarkin och ta med alternativen så tror de skulle få 10 % med sig.
Låt Socialdemokraterna prova!
torgun11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:20.