Folkets Parlament  

Gå tillbaka   Folkets Parlament > Sakpolitiska diskussioner > Försvaret

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-23, 12:49   #1
svenne
Sven
Medborgare
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Värnplikten kan slopas

Regeringen och försvarsledningen vill slopa värnplikten helt och ersätta den med en frivillig grundutbildning.

Utländska militära experter varnar dock för att det kan leda till sämre soldater som dessutom blir dyrare för skattebetalarna.

Soldaterna ska istället anställas eller skriva kontrakt med försvaret. Motivet är att kunna sätta in svenska förband i internationella insatser.



Vad tror ni om detta?
svenne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 23:35   #2
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Det finns många synvinklar i det här ämnet.

Citat: Regeringen vill slopa värnplikten helt

Ur direkt militär synvinkel har jag inte mycket att uttala mej om. annat än åsikter.
Men redan då det talades om att lägga ner denna verksamhet så hade jag tvivlet inbyggt. Inte för att jag är rädd för förändringar som sådana. Det jag vill är att det skall finnas framtids planering innan några beslut fattas.
Men som vanligt är sådant inget som passar våra politiker överlag. De är bara intresserade av att de skall se handlingskraftiga ut.
Skulle den delen som kan kallas för militärt utbildade samlas så skulle de knappast räcka till att försvara Stockholm under en vecka.

Citat: Utländska militära experter varnar

Det ligger mycket i deras uttalanden. Men det finns väldigt många infallsvinklar i det här sammanhanget. Både ur militärt perspektiv samt ur samhällets framtidsutsikt.
Idag skulle det förmodligen var otroligt mycket billigare för landet att ha ungdomarna på utbildning till lottor och militärer än som det är nu.
Arbetslösheten genererar dålig skolbildning som i sin tur skapar straffbart våld mm.
(Det är stor skillnad på straffbara brott och legitima dito.) De legitima brotten skapar mycket mer förödande än de straffbara.
De som kommer att få betala politikerns huvudlösa beslut och ageranden är våra kommande generationer.

Citat: anställas eller skriva kontrakt

Hade vi haft en helhetsbild för alla ungdomarna så skulle det mesta bli positivt. Då hade det även blivit lämpliga ungdomar som hade skickats iväg. Dessa skulle förutom militär utbildning ha kunskap om landets historia och folkets bakgrund så att de förstod att tolka folket. Även om man är en insatts styrka så kan man inte bara köra över folket i mottagare landet.

Senast redigerad av Realist!?!? den 2009-10-17 klockan 23:40.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 16:15   #3
anders
anders
Medborgare
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: stockholm
Inlägg: 19
Blogginlägg: 1
Är väl bra att bara de som är motiverade ska göra värnplikten, även om det har varit positivt att en stor del av befolkningen lärt sig lite om överlevnad och sjukvård.
anders är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 22:32   #4
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Hej Anders!

Citat: ”Är väl bra att bara de som är motiverade ska göra värnplikten.”
Själv hade jag möjlighet att avstå värnplikten. Men jag utnyttjade det inte utan blev malaj i stället. Något som jag inte har ångrat. Det gav mej en livserfarenhet.

Citat; ”positivt att en stor del av befolkningen lärt sig lite om överlevnad och sjukvård.”
Detta är bara en liten del av det man fick lära sej i det militära. Hur det är numera har jag ingen aning om.
Här i detta ämnet finns det många infallsvinklar. Nermonteringen som varit har bidragit till mycket av det negativa som vi skådar i dagens samhälle. Alla flickor och pojkar borde ha denna möjlighet till att få en fördjupad kunskap om varandra och hur vi fungerar.
Som helhet, om man ser det med perspektiv, så har nedmonteringen bara medfört negativa saker fram till nu. Det skulle inte förvåna mej om det får än mer förödande konsekvenser i framtiden.

Det militära är bara en liten del av det negativa som skett de senaste decennierna.
Sett med framtidsperspektiv så är skolan värst drabbad då den står för en enorm förödelse åt individen, samhället, landet osv. Det ger även förödande svallvågor långt in i framtiden.
Lite mer kortsiktigt så står vården för massavlivningar och ett stort lidande.
Rättsrötan med sina tentakler har många negativa effekter som få funderar över, liksom inom andra offentliga områden.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson