handdator

Visa fullständig version : Demokratin blir direkt


gailwatt
2008-06-04, 10:51
Om bara alla/fler riksdagsmän o lokal politiker var så pass positiv.....

2008-06-04 06:10 - [ http://computersweden.idg.se ]Computer Sweden:

Demokratin blir direkt

Av Karl Sigfrid, (m) riksdagsledamot

I Sverige har det hållits totalt sex folkomröstningar på nationell nivå. Var och en av dem har varit ett projekt av nästan samma omfattning som ett allmänt val. Miljontals människor går till vallokaler och lägger röstsedlar i kuvert. Processen förbrukar enorma resurser så av rent praktiska skäl har det varit nödvändigt att vara sparsam med folkomröstningarna.

I takt med den tekniska utvecklingen blir dessa praktiska överväganden irrelevanta. Om 25 år bör vi ha ett it-system på plats som låter den enskilde medborgaren rösta om vilket riksdagsärende som helst.

Engagerade, välutbildade medborgare kommer inte i längden att acceptera att de utestängs från beslutsprocesserna. Därför måste det skapas ett system som låter aktiva medborgare rösta i sakfrågor, samtidigt som mindre engagerade invånare kan överlåta hela sitt inflytande till representanter precis som i dag.

För att tillgodose både aktiva och passiva medborgares önskemål behöver vi ett flexibelt system, som varken är renodlat direktdemokratiskt eller renodlat representativt. Detta är lika naturligt som att en aktieägare antingen kan gå till bolagsstämman och rösta eller överlåta sina röster till ett ombud.

Utan de praktiska invändningarna mot folkomröstningar är det omöjligt att försvara att all makt mellan valen koncentreras till riksdagen och regeringen. Försvaret av den representativa demokratin är detsamma som försvaret av forna tiders elitstyren – en liten grupp i samhället anser sig särskilt lämpad att fatta de stora, komplicerade besluten. Det är en uppfattning utan förankring i verkligheten.

Studier har visat att länder med starkare inslag av direktdemokrati har lägre utgifter, mindre budgetunderskott och högre produktivitet.

Inte heller säkerheten är ett avgörande hinder mot en teknikdriven demokratisering av det politiska beslutsfattandet. Bankerna har utvecklat system som betraktas som så säkra att kunderna vågar göra ekonomiska transaktioner över internet.

Det går även att starta företag och deklarera över nätet. Staten kan med samma teknik skapa delaktighet i den demokratiska processen. Ge vare medborgare tillgång till ett system som ger möjligheten att direkt delta i de beslut som i dag fattas av riksdagen. Systemet ska självklart bygga på öppen källkod som var och en kan granska.

Exakt hur ett system för it-driven direktdemokrati ska utformas går inte att planera i förhand – det måste få växa fram stegvis – men att vi har en demo*kratiseringsprocess framför oss är ofrånkomligt.

champc
2009-12-03, 12:15
Bra jobb och fantastiska arbete när det gäller utseendet på webbplatsen. Denna webbplats är användarvänlig och jag skulle vilja veta om det testking 642-654 (http://www.real-testking.com/exam/642-654.htm) och om testking E20-501 (http://www.real-testking.com/exam/E20-501.htm). Dessa termer är de grundläggande villkoren för mitt avhandlingsarbete, och hur kunde jag glömma det testking 642-655 (http://www.real-testking.com/exam/642-655.htm) vilket är det viktigaste. Har du någon aning om dessa villkor?

Realist!?!?
2010-11-07, 23:37
Vi har inte ens Demokrati värt namnet.

Politikerna säger att man skall göra sin röst hörd.
Men till vilken nytta. Det finns ingen politiker som lyssnar än mindre noterar, vad folket säger.

Möjligen skulle man kunna säga att det finns en nyans av demokrati strax föra valen.
Då öppnar de bägge sina öron. Men till vad nytta? Det man säger går in genom ena örat och via ett tomrum direkt ut genom det andra.

Man kan stånga sej blodig utan att det gör någon nytta. Jag har många ex.
Har de medvetet och kalkylerat beslutat att de skall grovt misshandla individer/folket samt korta ner deras liv så är det ganska naturligt att de har totalt stängt ute allt som kan likna ärlighet och medmänsklighet osv i positiv väg.

I september skickade jag ett massutskick till politikerna och deras nickedockor dit även media hör.
Det var ett långt, ärligt, medmänskligt e-brev som hade konkreta exempel på detta djävulska som de roar sej med.
Ingen har svart och det förväntade jag mej inte. Jag har vid något tillfälle bönar dem att åtala om de anser mej vara oärlig och beskyller som för något som de är totalt oskyldiga till.
Men de bara sticker svansen mellan benen och gömmer sej.

Politiker till och med skrattar öppet åt sina bedrifter och offer samt pekar ut oskyldiga som orsaken.
Sadismen och rutenheten har inga gränser.

Finns det någon yrkeskategori som är mer djävulska än just politiker med benägen hjälp av sina rövslickare.
De straffbara brottslingarna är som lin liten vindfläkt/petitess mot det politikerna ställer till med.

Politikernas framfart är kantad av lik, lidanden, förödelse osv.

Goa hälsningar
Sten-Åke Holgersson