Folkets Parlament  

Gå tillbaka   Folkets Parlament > Sakpolitiska diskussioner > Arbete och företagande

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-23, 12:13   #1
svenne
Sven
Medborgare
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Man gör vad som krävs, medvetet eller omedetet.

Det finns många, framförallt på vänsterkanten som propagerar för att sjukersättningar och a-kassa måste bibehållas eller höjas.
Det är som om de tror att vi alla är förbestämda till den position vi har i livet och arbetslivet och samhället. Och visst, det finns mycket man kan drabbas av som man inte kan styra över. Men mycket av orsakerna till att folk är borta från yrkeslivet kan man mycket väl styra över.

I en artikel om en ångestdrabbad och psykiskt sjuk tjej som hade ätstörningar och skar sig själv, som nu blivit frisk och lever ett normalt liv sade hon "Det var viktigt för mig att veta att jag inte skulle få det sämre om jag blev frisk".
Och jag tror det är här skon klämmer. De flesta av de som är sjukskrivna med diffusa symptom, går inte inte till läkaren och medvetet spelar sjuka. Även om det finns de som gör det också. Men undermedvetet reagerar kroppen på det sätt som krävs för att individen ska ha det så bra som möjligt.
Om det är en liten skillnad i ersättning för att vara sjukskriven eller arbetslös jämfört med att jobba kommer fler att vara sjukskrivna eller arbetslösa. Det finns det statistik på om man jämför länder som har olika generösa trygghetssystem eller om man tittar på skillnader inom ett land när förändringar görs. Eftersom ifall man får mycket sämre ersättning kommer de som är i gränszonen för att kunna jobba göra vad som krävs för att få ett jobb som de klarar av.
svenne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 12:52   #2
ennadrew1
ennadrew1
Medborgare
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: California
Inlägg: 1
comment

Ja till arbetslöshetskassan bör höjas och dess huvudsakliga enligt kravet på time.Basically jag sökte efter den ccsp practice exam och en annan term i samband med det som är a+ practice exam. Båda är viktiga för min avhandling. Jag har besökt webbplatsen om security+ practice exam. Men dess inte upp till märket. Kan ni vägleda mig!
ennadrew1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 19:55   #3
anders
anders
Medborgare
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: stockholm
Inlägg: 19
Blogginlägg: 1
Jo, hur många sjukskrivna ett land har beror ju till stor del på hur generösa ersättningar man har till sjukskrivna, inte till landets generalla hälsonivå.
anders är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson