Folkets Parlament  

Gå tillbaka   Folkets Parlament > Sakpolitiska diskussioner > Demokratifrågor
PORTAL FORUM Registrera Bloggar FAQ Kalender

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-21, 13:55   #1
gailwatt
Gail Watt
Medborgare
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrtälje/Norrbyggeby
Inlägg: 47
Unhappy 3 frågor....

1. När vi säger att vi har demokrati men näst intill inget inflytande
alls - vad är det då för inflytande vi saknar? eller omvänt: Vilket inflytande är det vi faktiskt har, när det inte är valdag?

2. Facebook, bloggar, wikis och andra internetinitiativ - kan de ge oss ett demokratiskt samhälle med större inflytande?

3. Om nu politiker och förvaltning inte vill - hur kan vi medborgare då få mer inflytande?
__________________
Gail Watt (m)
Fritidspolitiker i Norrtälje
http://www.d2d.nu
gailwatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 16:53   #2
gailwatt
Gail Watt
Medborgare
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrtälje/Norrbyggeby
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av gailwatt Visa inlägg
1. När vi säger att vi har demokrati men näst intill inget inflytande
alls - vad är det då för inflytande vi saknar? eller omvänt: Vilket inflytande är det vi faktiskt har, när det inte är valdag?

2. Facebook, bloggar, wikis och andra internetinitiativ - kan de ge oss ett demokratiskt samhälle med större inflytande?

3. Om nu politiker och förvaltning inte vill - hur kan vi medborgare då få mer inflytande?
Lägg gärna ut ditt svar här på FP Forumet!
__________________
Gail Watt (m)
Fritidspolitiker i Norrtälje
http://www.d2d.nu
gailwatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 09:02   #3
gailwatt
Gail Watt
Medborgare
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrtälje/Norrbyggeby
Inlägg: 47
Tack, Stefan, för ditt svar. Hoppas andra här i FP känner sig mannade att svara.

Nästa vecka kommer jag lägga ut hur D2D gruppen har svaret på frågorna och fhur en internationella sammanslutning har tagit emot "våra" frågor i en webb diskussion kring impact av webb 2.0 applikationer - diskussionen (på engelska) kan redan nu ses på http://www.technologyandsocialaction.org Du kan även delta i den "hotseat" web diskussions event där. Mest teknik-orienterade folk, men de är viktiga att ofta visa vägen för vi andra lite mindre tekniskkunniga.
__________________
Gail Watt (m)
Fritidspolitiker i Norrtälje
http://www.d2d.nu
gailwatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 12:18   #4
gailwatt
Gail Watt
Medborgare
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrtälje/Norrbyggeby
Inlägg: 47
Tack, Hisingssippi , för dina kloka svar. Lovar att jag lägger ut 2 juni hur vi i D2D har svaret och även lite internationella kontakter som har fått frågorna på engelska.
__________________
Gail Watt (m)
Fritidspolitiker i Norrtälje
http://www.d2d.nu
gailwatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-01, 08:11   #5
gailwatt
Gail Watt
Medborgare
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Norrtälje/Norrbyggeby
Inlägg: 47
Tre frågor om demokrati och inflytande

Vi säger om oss själva att D2D är ett nätverk – en grupp
individualister som var och en har en egen uppfattning om hur vår demokrati fungerar. Och borde kunna fungera. Därför har vi också stimulerande möten tillsammans. Inför utgivningen av denna debattbok har vi ställt upp tre frågor som var och en i nätverket haft tillfälle att svara på – utan sidoblickar på vad andra i nätverket har svarat. Vi såg framför oss en färgrik palett av svar.
Syftet med frågorna är att i kortform känna av nuläget i demokratidebatten. Och se framåt – Quo vadis!


1. När vi säger att vi har demokrati men näst intill inget inflytande alls - vad är det då för inflytande vi saknar?

Bo Djörke: Jag saknar möjligheten att välja olika lösningar på olika samhällsområden – idag erbjuds jag en sampaketering av lösningar när jag röstar på ett parti. En del av lösningarna accepterar jag – andra icke.
Laila Niklasson: Demokrati kan utformas på olika sätt och i Sverige har vi till stor del konstruerat en representativ demokrati. Det innebär att vi på sätt och vis överlämnar inflytandet till andra personer som skall representera oss. Med det tänkesättet får en enskild medborgare ett inflytande i nationella, regionala och lokala val, men mindre under mellanvalsperioden. Det är under mellanvalsperioden som en brist på inflytande kan uppstå. Det har också uppstått en ny situation, där tidigare offentlig verksamhet utförs privat. För att få inflytande som brukare, konsument är det inte alltid möjligt att hänvisa till demokrati. Här kan alltså uppstå brist på inflytande, till och med så att det kan uppfattas som en icke fråga att en brukare, konsument skall ha inflytande. Särskilt om det är offentlig upphandling som läggs på privat utförare kan inflytandet uppfattas som förbrukat av beställaren.
Tomas Ohlin: Man måste ju anse att politikerna vill det som medborgarna vill, det är ju för det de är valda. Vi medborgare kan då medverka i att förbereda beslut, och medverka i diskussionen i anknytning till själva beslutsfattandet.
Anders R Olsson: Vänd på frågan. Vilket inflytande är det vi faktiskt har, när det inte är valdag?
Gail Watt: Jag saknar en kvalitetssäkrad struktur för att en verklig och spontan medborgarmedverkan kan ske innan beslut fattas i våra olika valda församlingar. För att jag som medborgare ska kunna medverka på riktigt, krävs det förmodligen att de som beslutar och att de som handlägger frågorna förvaltningsmässigt i våra olika ”offentliga” instanser kommer till insikt om att det lönar sig att släppa in mig i processen på ett verkligt och trovärdiga sätt.
Ingwar Åhman-Eklund: Genom att driva igenom en ny lag som tvingar kommuner, landsting och riksdag att offentliggöra och remittera ut beslut om viktiga samhällsförändringar till medborgarna i god tid INNAN partierna tagit ställning i ärendena för att få en offentlig debatt före beslut.

2. Facebook, bloggar, wikis och andra internetinitiativ - kan de ge oss ett demokratiskt samhälle med större inflytande?

Bo Djörke: Det vi sett hittills har väl inte inneburit något ökat medborgarinflytande. Men jag vill ändå svara ”ja” på internets möjligheter för framtiden. Tekniskt finns möjligheterna – men var hittar vi drivkrafterna till samordnade meningsyttringar som kan ge genomslag i samhällsomvandlingen. Varför har inga nya folkrörelser startats än – nya medier ger ju bättre möjligheter för det än någonsin tidigare.
Laila Niklasson: Det kan de om det är politiker, andra beslutsfattare eller opinionsbildare som tar emot våra förslag på facebook, blogg, wikis, dvs att de är interaktiva. Alternativt att politiker, andra beslutsfattare och opinionsbildare läser eller interagerar över medborgares sidor. Vi kan ju också ta upp frågor till diskussion som vi finner intressanta som tagits upp över dessa sidor.
Tomas Ohlin: Nya tekniska former kan spela en viktig roll om deras användning organiseras så att den bringas närmare besluten.
Anders R Olsson: Om medborgarna får större inflytande över politiska beslut – vilket förutsätter att de som har stort inflytande idag lämnar ifrån sig/berövas sådant – kan
Internet på många sätt underlätta kunskapsinhämtning och kommunikation för dessa medborgare.
Gail Watt: Det är klart att dessa verktyg kan ge oss ett mer demokratisk samhälle med större inflytande. Det kan de göra OM makthavarna systematisk inkorporerar webb 2.0-verktyg in i sin ”informations-/feedback-” arsenal. Det kommer att innebära att civila ”lobby”-organisationer blir mer kreativa i sin gräsrotsmobilisering.
Ingwar Åhman-Eklund: Det beror helt på hur de används och till vad samt vilka som ges möjlighet att delta i diskussionerna. Fler medborgare hinner kommunicera med fler medborgare. Helt klart är att de underlättar informationsspridning mellan medborgare med eller utan myndigheternas medverkan. De omöjliggör också en effektiv censur

3. Om nu politiker och förvaltning inte vill - hur kan vi medborgare då få mer inflytande?

Bo Djörke: Förhoppningsvis – det hjälper att proteströsta: blankröstning. Varför ser vi inte mer av detta om medborgarnas förtroende för politikerna är så lågt som undersökningarna säger? Borde vara effektivare än sofflocket. Annars – etablera nya partier med medborgarinflytande som enda fråga.
Laila Niklasson: Vi skulle kunna förändra vårt tänkesätt och vara mer delaktiga. Det är inte rimligt att representanter skall ansvara under flera år och inte få eller ta emot respons från medborgare. Tydligare information från beslutsfattare att förslag är välkomna och vart de skall lämnas och förstås, respons på vad som händer med våra förslag, även de som inte blir något av.
Tomas Ohlin: Vi har i Sverige demokrati – alla kan ge sin mening till känna, och delta i politiska val. Men medborgarna måste på ett enklare sätt än idag inbjudas till att deltaga i förberedelser, samråd, insyn och närhet till besluten.
Anders R Olsson: Genom politisk kamp. Eftersom samhällsklasserna finns, trots att ingen tycks våga tala om dem längre, och de övre samhällsskikten har betydligt mer
att säga till om än de undre är det fullt rimligt att tala om klasskamp.
Gail Watt: Vi medborgare måste lär oss att bli ”envisa som fan” gentemot våra myndigheter och politiska beslutsförsamlingar. Denna envishet måste vara kreativ, positiv, bestå av mycket webb 2.0, och även av gammalmodiga kommunikationskanaler. Vad än politikerna säger så är det så att de som har makten mycket sällan egentligen vill dela med sig av sin makt. Därför kommer vi förmodligen tyvärr inte att FÅ mer inflytande utan vi måste TA den. Det bli ingen lätt uppgift för oss medborgare, men kvaliteten på vår demokrati hänger på det resultat vi själva kan uppnå.
Ingwar Åhman-Eklund: Ett tillräckligt stort eget inflytande över de frågor som berör just mig själv som medborgare samt en möjlighet att genom samverkan med andra medborgare aktivt påverka samhälleliga processer. Vi saknar även en lagstiftning som säkerställer att jag blir informerad om de samhällsförändringar som påverkar mitt liv i en så god tid att jag kan vara med och påverka.
gailwatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
KU har undersökt frågor om flodvågs-katastrofen Riksdagsroboten Beslut i Sveriges riksdag 0 2008-01-24 10:06


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson