Folkets Parlament  

Gå tillbaka   Folkets Parlament > Partipolitiska diskussioner > Folkpartiet
PORTAL FORUM Registrera Bloggar FAQ Kalender

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-22, 20:29   #1
folketsparlament
Jakob
Administratör
 
Reg.datum: feb 2009
Ort: Köping
Inlägg: 193
Blogginlägg: 1
FP: Även barn ska kunna ställas inför rätta

Folkpartiets rättspolitiske talesman Johan Pehrson säger att Folkpartiets rättspolitiska grupp tycker att även barn ska kunna ställas inför rätta. Partiet anser att det behövs fler tvångsåtgärder mot barn och unga som begår brott. De ska kunna tvingas till behandlings- eller påverkansprogram även om de är under 15 år för att kriminalitet bland unga ska kunna motverkas.

Bra att man vill ta tag i detta då många ligor och gäng utnyttjar att barn inte är straffskyldiga. Naturligtvis ska man se till att barnen får hjälp och framförallt övervakas och följs upp för att bryta den kriminella banan.
folketsparlament är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 23:26   #2
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Barn inför rätta. = Kvalificerat vansinne!

Det finns olika synvinklar och perspektiv. POLITIKERNAS framfart är kantad av död, lidanden och förödelse. Människoförakt och liknande attityder skapar just nämnda resultat.
Lidandet är stort och drabbar mängder. Antalet oskyldiga som helt legitimt avlivas är inne på ett femsiffrigt antal och det årligen. Dessa resultat kan var och en av er komma fram till. Öppna era öron och ögon samt övriga positiva sinnen. Resultaten finns runt om er.
Skolväsendet med sin ledning står för grova misshandel och mobbing som resulterar i självmord och förstörd framtid för våra barn och ungdomar och deras ättelägg. (Tänk på att misshandel även kan vara psykisk osv.)
Negativa exempel från skolans värld har visats via TV. Men det dräller även av exempel från närområdet.
Ett positivt exempel är TV-programmet Klass 9A i Malmö. Den klassen tillhörde bottenskiktet och efter en termin så var den landets bästa.
Heder och tack åt skolledningen som vågade belysa de positiva möjligheterna som politikerna undanhåller våra barn och ungdomar. I stället så skapar politikerna ligister med människoförakt likt dem själva. Detta är hårda ord men det finns orsaker till dem.
Har ni tänkt på att våra politiker är totalt ansvarsbefriade för allt det negativa som de orsakar.
En redaktör skrev så här: ”Räkningen kastas in i barnkammaren”.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 13:10   #3
Hisingssippi
J Eklöf
Medborgare
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Essunga kommun i Skaraborg
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av Realist!?!? Visa inlägg
Det finns olika synvinklar och perspektiv. POLITIKERNAS framfart är kantad av död, lidanden och förödelse. Människoförakt och liknande attityder skapar just nämnda resultat.
Lidandet är stort och drabbar mängder. Antalet oskyldiga som helt legitimt avlivas är inne på ett femsiffrigt antal och det årligen. Dessa resultat kan var och en av er komma fram till. Öppna era öron och ögon samt övriga positiva sinnen. Resultaten finns runt om er.
Skolväsendet med sin ledning står för grova misshandel och mobbing som resulterar i självmord och förstörd framtid för våra barn och ungdomar och deras ättelägg. (Tänk på att misshandel även kan vara psykisk osv.)
Negativa exempel från skolans värld har visats via TV. Men det dräller även av exempel från närområdet.
Ett positivt exempel är TV-programmet Klass 9A i Malmö. Den klassen tillhörde bottenskiktet och efter en termin så var den landets bästa.
Heder och tack åt skolledningen som vågade belysa de positiva möjligheterna som politikerna undanhåller våra barn och ungdomar. I stället så skapar politikerna ligister med människoförakt likt dem själva. Detta är hårda ord men det finns orsaker till dem.
Har ni tänkt på att våra politiker är totalt ansvarsbefriade för allt det negativa som de orsakar.
En redaktör skrev så här: ”Räkningen kastas in i barnkammaren”.


Jag instämmer med dig,att åtala barn är vansinne.
Men barnens gärningar, skadegörelse,stölder,misshandel etc skall givetvis
lagföras och de ansvariga straffas,det vill säga föräldrar.
De som i första hand är ansvariga för barnens uppfostran,och därmed sina barns handlingar är givetvis föräldrarna,,,och skall krävas på skadestånd för barnens skadegörelse. Krävdes föräldrarna istället för skattebetalarna på ersättning tex för nedbrända daghem i de fall där skyldiga ungdomar åkt fast, så skulle brotten minska.

Det krävs körkort till att få köra bil,det krävs till och med tillstånd att få framföra EU-moped. Men för att bli föräldrer krävs ingenting ,,, vilka ansvarslösa och urblåsta vuxna som helst tillåts bli föräldrar och ansvara för små känsliga barns uppfostran och framtid.
En uppgift som många föräldrar inte har en chans att klara av,i dagens av ansvarslösa politiker tillstökade, normlösa och virriga samhälle ,vilket med övertydlighet framgår av ökande ungdomsproblemen.

Dessutom har du fullständigt rätt i att politikerfrälset är totalt ansvarsbefriad för sin fördärvbringande framfart över landet.

All positiv, likaväl som negativ samhällsutveckling beror alltid på politiska beslut.
Ett fåtal dåliga politiska beslut startar inte en samhällsutveckling ,men en hel massa under lång tid gör, att den samlade,samverkande effekten blir till en negativ utveckling.
Politiker förklarar gärna negativa trender med att den allmänna utvecklingen tyvärr är sådan etc. Politikerfrälset vill få oss att tro ,att negativ samhällsutveckling sker per automatik,utan möjlighet för mänsklig påverkan,,,medan det som är bra i samhället är resultat av politikernas oerhörda ansträngningar och känsla för folkets behov.

Detta gäller alla förändringar i samhället,även på skolans område. Enhetsskolan som i början av 1960-talet blev Grundskola och fungerade på det hela taget ganska bra,har sedan dess av klåfingrade politiker plockat sönder bit för bit,som de till slut förvandlat till en förvaringsplats för förvildad desorienterad ungdom,de ofrivilliga verkliga offren för dåliga skolpolitiska beslut och ansvarslösa politikers framfart.

Likadant med det minskande föräldraansvaret,,,ett resultat av en politik vars skapare helt saknar förmåga att förstå människors och främst barnens behov och rätt utifrån den verklighet som faktiskt råder i samhället.
mvh

Senast redigerad av Hisingssippi den 2009-05-10 klockan 15:56.
Hisingssippi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 12:17   #4
Realist!?!?
Sten-Åke Holgersson
Medborgare
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Åstorp
Inlägg: 58
Smile Jag tänker på våra ättelägg

-- Ursäkta mitt fördröjda svar.
Hur jag tänker: Det är viktigt för mej ( jag är inte perfekt) att ställa frågan ”Varför?”. Oftast finns det många orsaker med grundorsaker i botten. Att se dessa gör det lättare för mej att få en klar bild över problemen som oftast är återkommande. ( Orsak, verkan samt fortsatta konsekvenser. )

Att lagföra, straffa osv. utan ärlig orsaksfaktor innebär att man slår blint. Brottslingar kan själva vara offer i sammanhanget och då ofta genom samhällets och dess överhets ”omsorg”.
Osökt gick mina tankar till Rättsväsendet. Likartade brott har en straffskillnad mellan dagsböter och ”livstid”. Allt beroende på vilken status i samhället ”förövaren” har.
Ett annat perspektiv på straff och det som händer sen. De dömda får ingen hjälp som är värt namnet, för att komma in i samhället som vanliga ”olagliga” medborgare. I stället blir det vidareutbildning på brottsområdet. Så vill jag inte ha det. Vi måste gå till botten med problemen för att kunna få en positiv förändring.
Om jag inte har fel så har Kanada ett betydligt bättre system när det gäller tiden efter straff dömts ut.
Vi har så många lagar så det är nästan omöjligt att inte bryta med någon av dem. Därför bör man vara försiktig.


Hela det offentliga området är skrämmande. Genom politiska beslut och ageranden så ”avlivas” ( = medvetet och kalkylerat kortas offrens liv ) ett 5 siffrigt antal oskyldiga och det årligen. Förmodligen står Rättsväsendet för ett 3 siffrigt antal av dessa. Engela fallet är ett lysande exempel som inte hade behövt ske. För några år sen flinade en riksåklagare i TV åt barn och kvinnor och i stort sett menade att dessa får skylla sej själva. Vi har Vetlandafallet.
Inom Vården och Skolans områden finns likartade tendenser som inom Rättsväsendet.

I tidningen HD:s Debatt Forum gjorde jag inlägg om nedbrända skolor samt rättsrötan osv. Dessa blev raderade liksom slingorna. Jag har bönat tidningens ägare och dess övriga hierarki att visa ärlighet och medmänsklighet mot folket. Men sådant intresse finns inte.
Därför uppskattar jag Folkets Parlament där dessa parametrar får finnas med.

Du nämner körkort. Sträck upp fingrarna och du har förmodligen antalet laglydiga i procent räknat ( höftat ). Själv klarar jag inte av att vara laglig.
Ser du på helhetsbilden så förbättras antagligen procentsatsen bara marginellt.

Citat:
- All positiv, likaväl som negativ samhällsutveckling beror alltid på politiska beslut.
- Ett fåtal dåliga politiska beslut startar inte en samhällsutveckling ,men en hel massa under lång tid gör, att den samlade, samverkande effekten blir till en negativ utveckling.
Det är genomtänkta uttalande som speglar verkligheten.

Det finns inga ärliga och medmänskliga partier.
De fattar en massa beslut som bara är till för att de skall uppfattas som kreativa. Men tanken bakom besluten når inte längre än deras näsa når.
En av de få medmänskliga politiker som jag träffat sa så här om sina kollegor: ”Det är som en lek med andras pengar och liv.” Det ligger mycket i de orden.
Förlåt att svaret blev långt. Jag har svårt att vara kortfattad.
Realist!?!? är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Regeringen inför försök med SFI bonus svenne Jämställdhet och integration 1 2010-02-28 12:10
RIKSDAGSBESLUT: Barnomsorgs-peng och allmän förskola även för tre-åringar Riksdagsroboten Beslut i Sveriges riksdag 0 2009-04-22 16:41
RIKSDAGSBESLUT: Föräldrar stoppas från att sätta sina barn i skuld Riksdagsroboten Beslut i Sveriges riksdag 0 2008-10-22 19:57
Den som sitter i fängelse ska kunna få nej till tidningar Riksdagsroboten Beslut i Sveriges riksdag 2 2008-03-12 13:53


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson