handdator

Visa fullständig version : Kris i vänstern? :-(

Tommy
2007-12-05, 21:51
Nu är det dags för en ny medieomgång kring vänsterns kris verkar det som.
I går så rapporterade Ekot om att förtroendet för Lars Ohly sviktar, och reportern hämtade stöd från senaste opinionsmätningarna där Vänsterpartiet sjunkit i förhållande till valet medan S gått framåt rejält.

Som gammal Vänsterpartist så gör det ont att partiet inte kan få arbetsro...:-(
Svensk politik behöver ett tydligt vänsteralternativ!!

Vad tycker Ni andra härinne, och kanske speciellt Du/Ni med tydliga vänstersympatier?
Hur ska Vänstern klara "förnyelse" och en rejäl comeback i svensk politik?

Johansson
2007-12-06, 08:18
Jag är inte v-partist men lägger mig i ändå!
Är det inte så att det finns en del splittring inom/mellan de olika vänster-alternativen, som i grunden kanske är onödig. Att man borde starta ett arbete ála Alliansen, dvs kompromissa sig fram till en gemensam plattform och sedan arbeta från den.

Och i vår, icke-representativa opinionsundersökning, har vänsterpartiet iaf 13% just nu!
(om du inte röstat, gör det här (http://www.folketsparlament.se/forum/showthread.php?t=52))

Thomas
2008-01-08, 10:10
Jag är inte v-partist men lägger mig i ändå!
Är det inte så att det finns en del splittring inom/mellan de olika vänster-alternativen, som i grunden kanske är onödig. Att man borde starta ett arbete ála Alliansen, dvs kompromissa sig fram till en gemensam plattform och sedan arbeta från den.

Nu är inte jag heller V, och inte helt påläst på hur Vänstern ser ut ut idag, men om man blickar en 20-30 år bakåt så var Vänsterpartierna *väldigt* spridda på vänsterskalan - från nästintill socialdemokrater till nästintill dåtida sovjetkommunister - en spridning som gör att det blir svårt att samsas under ett paraply; ungefär som om SD skulle ingå i alliansen.

Vänsterpartier har generellt svårare att kompromissa med sina ideal om man jämför med mellan- och högerpartier som tenderar att vara mer pragmatiska. Både på gott och ont i båda fallen. Därför tror jag att det är svårt att skapa ett "vänsterparaply".

Joakim Kock (sp)
2008-01-17, 12:54
Står man sen som Lars Ohly igår och raljerar gamla Marx slagdängor i riksdagen år 2008 så tar man sig bara för pannan och undrar när han skall avgå.....