Visa fullständig version : Diskussionen om EURO! Krona el klave (euro)?
Johansson
2007-08-23, 10:01
Folkomröstningen om Euron var intressant, etablissemanget var i stort överens - över blockgränserna - men en knapp majoritet av svenskarna röstade Nej.
Jag kan inte några ekonomiska argument för/emot, men som politiskt idé (om samarbete, gemenskap usw) är ju en gemensam valuta ett intressant/bra projekt.
I Sverige känns euro-frågan kall... iaf finns ingen riktigt aktuell debatt om/när det kan bli dags för ny folkomröstning & nya beslut om eurons införande. Jag gissar att den strategiska rådgivningen inom partierna inför valet2010 kommer att vara att ligga lågt i euro-frågan.
När kommer politikerna att lyfta euro-frågan igen?
Och passa på att rösta i vår egen euro-omröstning!
gailwatt
2007-08-24, 11:59
Det finns alltid för o nackdelar att går med. Det har visat sig att Sv ekonomi har inte alls förlörat gm att inte vara med i 1:e runden... men i längden kommer vi går med, tror jag. Bl a är vår små valuta är väldigt sårbara om "marknad" skulle bestämma sig att spekulera stort i det.
Tror också att allians-strategi är att ligga lågt tills efter 2010. Ingen vill ta risken att en sånt fråga potentiella splittrande fråga skulle adventura en borgerliga val seger i 2010.
Peter Karlberg
2007-09-08, 09:48
Det är ju tyvärr så med frågor som dessa att det inte går att veta t.ex. om det hade varit bättre för oss (i ekonomiska termer) om vi istället röstat ja i folkomröstningen. Dessutom illustrerade ju folkomröstningen dilemmet med desamma. Det är oerhört mycket lättare att uppbåda en opinion mot något än att göra det motsatta.
Undrar om det går att hitta exempel på folkomröstningar som i verklig mening varit radikala. Oftast tycks de snarare automatiskt ha ett konservativt drag, ibland nästan reaktionärt (åter till det gamla; de gamla gränserna eller vad nu omröstningen gäller). Detta är ett dilemma tycker jag eftersom de i någon mening representerar en slags urtyp för demokrati - en man en röst.
Johansson
2007-09-14, 20:38
Frågan är - handlar euron om en politisk vision (fred, samarbete usw) eller en företagsekonomisk affärsidé (multinationell vinstmaximering)? Eller samsas dessa mål?!
Skrollan
2007-09-14, 22:32
Min personliga uppfattning är, att det kommer att röstas tills
man säger ja till euro.
Så jag tror inte vi har något val hur det än blir.
Men om jag fick bestämma så vill jag ha det som det är idag,
alltså ingen förändring.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.