handdator

Visa fullständig version : Vad görs här egentligen?

Kopparsvinet
2007-07-06, 08:13
På en dryg månad har ni lyckats locka EN politiker... själv tror jag inte alls på idén, den form ni har forumet i (måste vara någon standardlösning ni köpt, har sett den förr i byta-porrbildersammanhang där den nog funkar bättre eftersom man bara ska leta bilder) är alldeles för "död" och statisk.... tror också ni underskattat många av de politiskt aktivas tidsbrist och otroliga inflöde av information från alla möjliga håll. Att få dem att sitta här också är nog helt ogörligt såvida ni inte bjuder på något riktigt attraktiva och outstanding

Johansson
2007-07-07, 15:58
Tack för synpunkter på vår idé.
Du har helt rätt i att vi inte varit särskilt framgångsrika ännu, antal medlemmar är litet, och nästan ingen aktivitet.

Vi är själva lite förvånade över det låga intresset bland folkvalda - trots allt har vi informerat om vår idé via epost till landets samtliga kommun-, landstings- och riksdagspolitiker. Men det kan ligga ngt i ditt resonemang om tidsbrist.

Vi kommer att gå ut med ett andra nyhetsbrev till politiker efter sommaren, samtidigt som vi kommer att sprida information till allmänheten via olika kanaler.

Fö; programvaran är vBulletin (www.vbulletin.com), ett av de mest kraftfulla systemen för storskaliga forum.

gailwatt
2007-08-03, 18:12
Vi är själva lite förvånade över det låga intresset bland folkvalda - trots allt har vi informerat om vår idé via epost till landets samtliga kommun-, landstings- och riksdagspolitiker.

Ni ska inte vara förvånad att "folkvalda" har låg intresse enligt min rätt så lång erfarenhet av s.k. edemokrati försök här i Sverige. Internationellt är våra svenska politiker bedrövligt att delta i saker de själva har inte varit med att starta -- och knappt då. Frågan fortfarande handlar om "kontroll", "vem står bakom", möjligen lägre IT mognad än befolkning i övrigt, räddsla/ovilja för att släppa folket in i deras politiska processer.

Men står på sig. Vet att du har politiker av olika färger här bl dina medlemmar som är "medborgare". Säkert att det kommer bli fler som kanske lurkar ett tag innan de ser att det är inte så farligt och kanske även kan stödjer de i sin tuffa roll "att representera".

mvh
gail watt
(m) politiker i Norrtälje, Kfm och utbildningsnämnden
:) tillräkligt gamla i gården med ingen karriär steg att försvara m.a.o kan var mest lojala till "folket" och en dialogdemokrati. se gärna www.d2d.nu

gailwatt
2007-08-03, 18:14
Klart att en RSS funktion skulle hjälpa fler av oss som har rationaliserat vår surfande och deltagande.
häls
Gail

Peter Karlberg
2007-08-07, 11:39
Jag noterar att det finns en copyright som jag inte riktigt förstår:

Folkets Parlament HB äger copyrighten till informationen i databasen.

Om det innebär att det jag (och andra) skriver här ägs av Folkets Parlament utgör ju detta i sig ett problem och en begränsning t.ex. om man vill använda något härifrån annorstädes. Jag förslår att informationen istället publiceras under denna Creative Commons-licens (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/se/).

Johansson
2007-08-13, 07:46
Klart att en RSS funktion skulle hjälpa fler av oss som har rationaliserat vår surfande och deltagande.
häls
Gail

RSS-funktionen är igång! Länken är
feed://www.folketsparlament.se/forum/external.php?type=RSS2

Jag förslår att informationen istället publiceras under denna Creative Commons-licens (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/se/).

Mycket bra idé, så ska vi göra! Ska försöka ordna sådan licens asap.

Vi tänkte att det vore ogörligt om vi inte hade copyrighten själva i händelse av citeringar i ex-vis massmedia, dvs att vi i ett sådant fall skulle behöva inhämta personligt tillstånd fr alla som deltagit i en diskussion. Men med Creative Commons-licens så bör det inte vara ett problem med citeringar av massmedia.

Skrollan
2007-09-15, 22:53
Det verkar så lugnt knappt att någon är här...
Hur ska man få lite aktivitet på debatterna här.

Sen en sak jag funderar över hur många
citatat eller egna inlägg får man göra här?

Peter Karlberg
2007-09-16, 06:27

Jag testar att delta i diskussioner här även om jag förstås prioriterar min egen och andras bloggar. Enda chansen att få detta till att bli en verklig arena är väl att få lite etablerade politiker att ge sig in i "hetluften"

Skrollan
2007-10-14, 13:23
Jag testar att delta i diskussioner här även om jag förstås prioriterar min egen och andras bloggar. Enda chansen att få detta till att bli en verklig arena är väl att få lite etablerade politiker att ge sig in i "hetluften"

Om jag försår dej rätt så verkar detta med blogg väldigt viktigt...
kan jag få en förklaring varför är det så viktigt,och som jag ser
det så verkar det vara ett sätt att prata om sig själv, har jag rätt?

För är det som jag misstänker så behövs man inte här,,,men det var väl
inte det som var meningen eller hur?

Peter Karlberg
2007-10-15, 01:09
Om jag försår dej rätt så verkar detta med blogg väldigt viktigt...
kan jag få en förklaring varför är det så viktigt,och som jag ser
det så verkar det vara ett sätt att prata om sig själv, har jag rätt?

För är det som jag misstänker så behövs man inte här,,,men det var väl
inte det som var meningen eller hur?

För mig personligen - jag har publicerat mina tankar/åsikter/reflektioner under ganska många år - är bloggandet en del av min vardag, ett av de instrument jag använder för att få igång debatt, få respons och samtidigt dokumentera mitt eget tänkande. Det senare har en särskild poäng i sammanhanget eftersom jag har egen server och därför har kontroll över det jag skrivit. Hos andra riskerar man att det försvinner - folk lägger ner tjänster, raderar trådar etc. Jag vill gärna kunna referera till att jag tyckte si eller så den 15 juni 1999 (egotrippat kanske).

Samtidigt är mitt primära syfte att diskutera - att möta andras åsikter, utbyta tanker, låta mig övertygas eler övertyga andra. Hittar jag hos andra bloggar eller kanske här stimulerande diskussioner vill jag gärna delta i dessa. Eftersom jag tycker Folkets Parlament är ett lovvärt försök försöker jag också få folk intresserade. Har sålunda sedan ett bra tag en banner på min blogg härifrån, använder Facebook för att sprida "budskapet" och har också bett folk utanför att delta i diskusioner här. Fortfarande dock med begränsad framgång.

Johansson
2007-10-15, 07:56

Sen en sak jag funderar över hur många
citatat eller egna inlägg får man göra här?

För mig personligen - jag har publicerat mina tankar/åsikter/reflektioner under ganska många år - är bloggandet en del av min vardag, ett av de instrument jag använder för att få igång debatt, få respons och samtidigt dokumentera mitt eget tänkande...

Samtidigt är mitt primära syfte att diskutera - att möta andras åsikter, utbyta tanker, låta mig övertygas eler övertyga andra. Hittar jag hos andra bloggar eller kanske här stimulerande diskussioner vill jag gärna delta i dessa. Eftersom jag tycker Folkets Parlament är ett lovvärt försök försöker jag också få folk intresserade. Har sålunda sedan ett bra tag en banner på min blogg härifrån, använder Facebook för att sprida "budskapet" och har också bett folk utanför att delta i diskusioner här. Fortfarande dock med begränsad framgång.

God Morgon!
Skrollan - du får skriva hur mycket du vill :) och t o m starta din egen blog här. Klicka på BLOGS i navigeringsmenyn, börja med att se över Blog Options och sedan är du igång! Skicka PM till mig om du behöver assistans.
Ang citering - citera gärna! Man kan "multi-citera" också genom att klicka på "+" i de inlägg man vill inkludera INNAN man klickar på "Citera".

Vi är lite olyckliga över den tama responsen ännu. Vi har verkligen försökt få kontakt, per epost visserligen men ändå, med politiker, massmedia och organisationer.
Jag tror personligen att detta bara kan växa genom att ryktet sprids från gräsrot till gräsrot. När/om Folkets Parlament blir stort; då tror jag också de politiska partierna kommer hit. Konstigt vore att inte utnyttja en direkt-kanal till medborgare för att nå ut med sina budskap.
Kanske ngt för KD som i dagens DN rapporteras ligga under 4%-spärren :)

Skrollan
2007-10-17, 00:56
Hej!
Jag har en blogg på passagen har snart haft den i
ett år men inte börjat använda den förrän ett par dagar sen
men för mej verkar just detta att blogga är som att skriva dagbok.

Under dessa dagar har inte mer än 2 svarat mej,så vad är anledningen?
Skriva dagbok kan man ju göra ändå...men jag ju kan ha missuppfattat
allt.

MVH//Skrollan

Peter Karlberg
2007-10-17, 08:34
Hej!

allt.

MVH//Skrollan

Jag har bloggat i många år. Har aldrig betraktat det som en dagbok utan som en plats för mina kommentarer om samtiden kryddat med lite upplevelser jag vill dela med mig av. Får inga mängder med kommentarer men har 80 - 100 läsare per dag. Räcker bra:-)

Johansson
2007-10-17, 09:39
Hej!

allt.

MVH//Skrollan

Om du vill börja blogga i vår regi... klicka på BLOGS uppe i navigeringsraden ovan och utforska den delen.
Vi hjälper dig gärna att komma igång och även hur man kan "pinga" tidningar som samarbetar med Twingly.com. Om du t ex skriver ngt, inspirerad av en artikel på DN.se eller SvD.se, kommer ditt blogg-inlägg att dyka upp invid artikeln på DN.se el SvD.se
Ganska coolt, faktiskt.

Skicka ett PM eller mail till mig ifall du behöver assistans! :)

Fairy
2007-10-19, 07:11
Man borde kunna rekrytera fler folk till Folkets Parlament genom t.ex. Facebook. Kan ni inte göra en snygg banner eller nåt som man kan skicka till alla sina kontakter och t.ex. nätverk för den stad man bor i, kanske som en "cause". Jag tänkte skicka länken nu (julklappsmutan), men jag tror att det är mer verksamt om ni gör en sån som t.ex. Rosa Bandet eller Fair Trade har, med info om vad saken går ut på etc.

Angående att det inte är många som står registrerade som politiker här, så tror jag att det är som någon skrev ovan att det kan finnas fler politiker än vad man tror bland "medborgarna". Jag är själv lokalpolitiker, men står som medborgare, beroende på att det stod att man måste betala en avgift för att vara registrerad som politiker. Det tycker jag är odemokratiskt. Kommer inte ihåg vad det var för summa, säkert inte mycket, men jag har inga pengar och tycker som sagt att det är fel. Dessutom tycker jag att det är krångligt med betalning. Sidor som skickar en faktura, som t. ex. Bokus är ok, men lämna ut kortnummer har jag bara gjort en enda gång och då var jag bra nervös innan min grej dök upp.
Jag fick infon om Folkets Parlament från kommunledningskontoret i Ludvika, de skickade till alla som sitter i kommunstyrelsen tror jag. Tror att man får ha lite tålamod med detta, alla är inte hackers som ni. Det tar lite tid att lära sig nytt och att förstå vad man ska ha det till, och att det kan behövas andra sätt att kommunicera nu än förr...

Men som sagt, mitt tips är att det ska vara gratis för alla.

Johansson
2007-10-19, 08:33
Man borde kunna rekrytera fler folk till Folkets Parlament genom t.ex. Facebook...

...gratis för alla.

Vi har precis gjort en Flyer på Facebook som exponeras 15000 ggr under ngr dgr. Är inte så hemma på hur Facebook fungerar men vi ska utforska och se om vi kan sprida info på ett bra sätt.

Ifall du missat detta - allt är gratis för alla sedan ngr veckor. Det var lite enfaldigt att tro att alla aktiva medlemmar ville dela på FPs kostnader. F n betalar vi helt ur egen ficka, men blir det för drygt kommer vi att söka annonsörer.

rosenvik
2007-10-22, 01:30
Detta parlament är ett mycket gott initiativ. Alla strävanden till att vitalisera demokrati -debatten/-arbetet är steg i rätt riktning. Stagnation i demokratiprocessen måste med alla legitima medel motverkas.
Den som vill torgföra nytänkanden får gärna göra detta på 'min' nya grupp på Facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=5520745761 (Demokrati - Sverige)

Johansson
2007-10-22, 17:26
Detta parlament är ett mycket gott initiativ. Alla strävanden till att vitalisera demokrati -debatten/-arbetet är steg i rätt riktning. Stagnation i demokratiprocessen måste med alla legitima medel motverkas.
Den som vill torgföra nytänkanden får gärna göra detta på 'min' nya grupp på Facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=5520745761 (Demokrati - Sverige)

Tack för support och ett bra tips!

Tinker
2007-10-24, 19:27
Tja, det verkar som att ni tror att politiker gärna läser i allmänna diskussionsforum för att få tillfälle att serva väljarna ? Är det er bild av politiken ? Statistiskt sett så hoppar 35% av alla nya politiker av inom ett år efter att de fått uppdraget. Med utgångspunkt ifrån detta, kan man räkna ut vilka politikerna servar...

Min bild av politiken är att man ständigt letar efter gångbara sätt att prata med sina väljare och ta in åsikter. Om det är 35% eller inte som hoppar av det första året ska jag låta vara osagt. Men den största anledningen till detta är att de flesta inte inser vilken tid politik tar och därför blir överväldigade. Alltsom oftast har man mer än ett enda uppdrag som politiker. Av någon konstig anledning så vill inte så många människor syssla med politik.

Lisa50
2007-10-24, 21:30
Hej
Jag är ny politiker som kommer att vidarebefodra denna adress framförallt till mina politikervänner i landet. Jag såg när jag var in och tittade på omröstninggen att mitt parti inte finns med. Det hoppas jag det blir en ändring på.
Visst är vi liten men vi kommer att bli större. Tyvärr i många kommuner o landsting är det socildemokratiskt styre och dom verkar inte vilja byta blad och se hur framtiden kommer att se ut. Vi växte i vart fall efter senaste valet och vi finns nu i 12 län.

Ett litet svar på Tinkers inlägg om att det inte är så många som vill bli politiker. De flesta tycker inte om makt o girighet och vill därför undvika politiken, för du ska veta vad folk är maktgalna i detta land.

Lisa
Sjukvårdspartiet

Fairy
2007-10-27, 10:41
"allt är gratis för alla[/B] sedan ngr veckor. Det var lite enfaldigt att tro att alla aktiva medlemmar ville dela på FPs kostnader. F n betalar vi helt ur egen ficka, men blir det för drygt kommer vi att söka annonsörer."

Hej!
Vill bara säga att jag förstår att ni som startat den här sidan lägger ner massor av arbete och att det kostar både tid och pengar. Men kan ni inte söka pengar ur någon statlig demokratifond el dyl. Det här är ett jättebra initiativ som verkligen har saknats och jag tycker att staten borde finansiera ett sådant projekt. De borde eg ha initierat det sjäva för längesen...

Jag funderar om jag skulle ta och motionera till kommunfullmäktige om att kommunen ska använda Folkets Parlament som diskussionsforum mellan medborgare och politiker. Vad tror ni om det?

Johansson
2007-10-27, 14:33
...
Men kan ni inte söka pengar ur någon statlig demokratifond el dyl. Det här är ett jättebra initiativ som verkligen har saknats och jag tycker att staten borde finansiera ett sådant projekt. De borde eg ha initierat det sjäva för längesen...

Tack för pos feedback! :)
Du har rätt och vi har fått liknande förslag fr en annan medlem. Och vi kommer med all säkerhet tvingas till att söka extern finansiering på sikt, om detta blir stort. I nuläget har vi dessvärre fullt upp med driften, och kostnaderna är hanterliga. Och det är klart, tid är på sätt och vis också pengar. I framtiden kommer vi också behöva engagera medlemmar som moderatorer etc, för att dela på arbetsinsatsen.

...
Jag funderar om jag skulle ta och motionera till kommunfullmäktige om att kommunen ska använda Folkets Parlament som diskussionsforum mellan medborgare och politiker. Vad tror ni om det?

Bra idé! Först på vår agenda står att rekrytera fler medlemmar, för att skapa förutsättningar för en riktigt aktiv mötesplats för dialog om små och stora frågor. Ludvika (?) kommun är välkomna att använda ert kommunforumet för lokal debatt. Utan förpliktelser och kostnader. :)

Peter Karlberg
2007-10-27, 15:39
Men kan ni inte söka pengar ur någon statlig demokratifond el dyl. Det här är ett jättebra initiativ som verkligen har saknats och jag tycker att staten borde finansiera ett sådant projekt. De borde eg ha initierat det sjäva för längesen...

Jag tycker inte det är en särskilt god ide att söka statliga pengar för detta. En styrka med initiativet är att det inte är ett uppifrån och ner-perspektiv utan precis tvärtom. Ytterligare styrka skulle det vinna på en finansieringsmodell som behåller det som ett fristående webbaserat forum för diskussioner. Kanske skule det - när det blivit tillräckligt många medlemmar - gå att tillföra någonslags stödmedlemskap.