handdator

Visa fullständig version : Idén och Teamet bakom Folkets Parlament!

Johansson
2007-06-04, 13:44
Folkets Parlament - hur, när, varför och varthän?

Många känner säkert igen sig, man försöker förklara hur allt hänger ihop för sina barn (skola, skatter, löner, IKEA, Göran Persson, usw). Och det var när jag pratade med min vetgirige son om just "Sverige - så funkar det" som idén föddes. Att skapa en storskalig, seriös och oberoende mötesplats för medborgare och de som företräder oss, nämligen politikerna. Ett sorts demokratiprojekt från några gräsrötter, ett politiskt Lunarstorm för vuxna, och ungdomar!

Sonen var från början helt med på noterna, liksom många andra barn och ungdomar har han ju stor del av sitt sociala umgänge på Internet och är en driven kommunikatör i det mediet.

Vi klurade på idén under våren och tillsammans med min bror, ingenjören Håkan, har vi nu arbetat oss igenom fas-1 och slagit upp portarna!

Redan från början... ingen av oss är partipolitiskt aktiva. Men som många andra är vi politiskt intresserade och engagerade, i den bemärkelsen att vi bryr oss om det samhälle vi lever i.

Vad är vårt mål? Det låter stöddigt, men målet är att öka samspelet mellan medborgare och politiker, på en arena där politikerna själva inte nödvändigtvis har ett övertag. Kort sagt, Folkets Parlament är för ett bättre Sverige! Och emot ett sämre Sverige!

Välkommen hit och trevlig debatt!