handdator

Visa fullständig version : Ska sjukvården privatiseras?

Johansson
2007-06-02, 16:48
En principiellt intressant fråga, särskilt aktuell nu när "Start-lagen" snart träder i kraft, är huruvida sjukvården kan/bör drivas av privata företag?

P C Jersild skrev en intressant krönika (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=646435) i DN om detta.

Vad tycker du? Ska sjukvård drivas av privata företag eller stat/landsting?

Peter Karlberg
2007-08-02, 17:08
En principiellt intressant fråga, särskilt aktuell nu när "Start-lagen" snart träder i kraft, är huruvida sjukvården kan/bör drivas av privata företag?

Vad tycker du? Ska sjukvård drivas av privata företag eller stat/landsting?

Det principiellt viktiga är ju inte vem som driver enskilda verksamheter utan vem som svarar för samlad planering och särskilt finansiering. Det perspektivet går inte att uttrycka i enkäten varför värdet blir rätt begränsat.

gailwatt
2007-08-03, 00:48
Det principiellt viktiga är ju inte vem som driver enskilda verksamheter utan vem som svarar för samlad planering och särskilt finansiering. Det perspektivet går inte att uttrycka i enkäten varför värdet blir rätt begränsat.

Håller med dig, Peter, att enkät har förlörat något i sin värde. Men den sätter igång vad kunde bli en bra belysning av olika alternativ.

1) Undrar om du tror att all planering och finansiering bör vara samlade till en politisk valda församling och inte som idag en delad uppgift mellan staten o landsting (och ibland även kommuner som i den Norrtälje modellen)?

2) Kan du tänka sig att även finansiering kan/bör privatiseras (via försäkringsbolag) i högre utsträckning än redan är fallet idag?

hjärtat till vänster
2007-08-03, 17:54
En spännande tanke är att förstatliga sjukvården. Så har gjorts i norge och håller på att genomföras i danmark. Summa sumarum är att köerna har minskat drastiskt.

Med en förstatligad sjukvård skulle vådern hålla jämnare kalitet över hela landet. Vården ksulle, til lskillnad från idag, bli lika för alla oavstt var man bor.

Läs rapporten från Lunds universitet här:
http://biblioteket.ehl.lu.se/olle/papers/0001670.pdf

gailwatt
2007-08-03, 18:28
Så länge vi har en ransonerade sjukvårdssytem blir det missnöjd folk- producenter och konsumenter.

Vet inte om förstatligande egentligen kommer leder till jämna kvalité. Vård ges av människör och organisationer och de kommer alltid vara olika. Vissa fungera bättra än andra.

Vår evighetssträven här i Sverige av en icke uppnåbara "lika för alla" ledar oss för ofta fel. Min skäl att förstatliga är att då kan vi verkligen bli av med landstingen.. en helt onödiga politiska nivå som bara kostar en massa politiska arvoden och krångla till det mesta.

Peter Karlberg
2007-08-04, 19:32
1) Undrar om du tror att all planering och finansiering bör vara samlade till en politisk valda församling och inte som idag en delad uppgift mellan staten o landsting (och ibland även kommuner som i den Norrtälje modellen)?
Jag har faktiskt inte funderat särskilt mycket över den frågan. Problemet ligger ju i att kunna erbjuda alla lika bra sjukvård (inte lika som en del alltid vill kalla det) vilket skulle tala för en nivå. Å andra sidan är det

2) Kan du tänka sig att även finansiering kan/bör privatiseras (via försäkringsbolag) i högre utsträckning än redan är fallet idag?

Jag tycker att alla skall omfattas av lika tillgång till sjukvård. Även det skulle förstås kunna hanteras av privata aktörer men då blandar man ju in ett vinstintresse som ju knappast tillför vården något. Föredrar därför skattefinansiering.

Johansson
2007-08-13, 08:58
Min personliga uppfattning (som jag dock tror delas av många som arbetar i sjukvården) är att dagens system med landstingspolitik INTE fungerar optimalt. Sjukvården "drabbas" för mycket av att hänsyn tas till politiska vindar. Vid regimskiften (som ju hänt ofta i Stockholm) vill majoriteten sätta sin politiska prägel på verksamheterna utan att detta behöver vara nödvändigt ur sjukvårdens perspektiv. Olika regimer i olika landsting ger inte heller alltid goda förutsättningar till samordning. Ett annat bra exempel är ju att det kan vara medicinskt motiverat att samordna och också stänga vissa verksamheter/sjukhus, synnerligen impopulära beslut i politiska sfärer, men inte alls lika kontroversiellt för sjukvården.

Min peronsliga uppfattning är att sjukvårdspolitik hör hemma i riksdagen, medan den regionala sjukvården bör administreras av tjänstemän och inte av politiker. Själva driften av sjukhusen (offentl/privat) är mindre viktigt, så länge alla har samma tillgång (i enlighet med ovanst talare!)

Peter Karlberg
2007-09-04, 09:26
Stefan - jag förstår din ståndpunkt utifrån ett rationellt teknokratiskt perspektiv - är ju statstjänsteman:-) Ur ett demokratiskt perspektiv blir den mer problematisk. Om man ställer frågan så här: Är det rimligt att befolkningen i t.ex. Norrlands inland skall kunna påverka beslut om hur sjukvården organiseras i just deras del av landet?

Skrollan
2007-09-15, 13:29
Vilka/vilken skall det göras för?Jag tror inte alla kommer att
ha råd med att gå till läkaren om sjukvården privatiseras.

Är vi på väg så som de har det i USA?
Vad ska hända de som är fattiga som inte har råd till försäkringen.
Ska de inte ha rätt till sjukvård?

Peter Karlberg
2007-09-16, 06:24
Vilka/vilken skall det göras för?Jag tror inte alla kommer att
ha råd med att gå till läkaren om sjukvården privatiseras.

Det här får du gärna förklara - menar du alltså att om ett sjukhus privatiseras så kommer automatiskt patientavgifterna att höjas?

Peter Karlberg
2007-09-18, 05:36
Vi kanske skall fråga oss vad vi tror anledningen är till att sjukvården i Sverige till absolut lejonparten i dag sköts av samhället,?
Det finns bra orsak. Sjuvården har varit mer privat tidigare, och man kan utan överdrift säga att erfarenheterna om hur ojämlik den var, är den största orsaken till att den idag bedrivs solidariskt betald via skatterna.

Jag är personligen rätt övertygad om att sjukvård bör finansieras gemensamt (och att skatter sanolkt är effektivare än obligatoriska försäkringar.Skulle ändå vilja förstå på vilket sätt - givet en sådan skattefinanisering - det verkar som om så många tror att själva ägandet/driften av vårdinrättningar spelar roll i detta avseende. Är det kanske så att man - eller i detta fall Hisingsippi;97 - inte skiljer på betald av skatter å ena sidan och driven av stat/kommun å den andra? För mig är det två helt skilda frågor.

Peter Karlberg
2007-09-19, 06:59
Ett företag måste drivas företagsekonomiskt, vilket innebär att utöver de löpande utgifterna måste all sund företagande generera en vinst för nödvändiga investeringar för oförutsedda utgifter ,och eventuella aktieägares förväntningar på utdelning.

Självklart skiljer jag på skattefinansierad sjukvård i privat regi,och skattefinansierad i samhällets regi.
Altså - ett företag som drivs enligt företagsekonomiska principer kommer automatiskt ge sämre vård (trots att det normla enligt samma priciper torde vara att just nöjda kunder är det viktigaste kriteriet för såväl överlevnad som ev vinst) - verkar vara konsekvensen av privatisering. Gör man en analogi med annan komersiell verksamhet så borde alltså bilar vbli sämre och sämre beroende av samma företagsekonomiska principer, lunchen på rstauranger över tid försämras etc.

Måste inte också landstingsdriven verksamhet ha buffert för oförutsedda utgifter, måste inte också landsting investera? Jag övertygas inte om att ägande/driftformen har den betydelse den tillskrivs.

Johansson
2007-09-19, 21:03
Intressant diskussion (som jag f ö flyttade till sjukvårdsforumet).

Som jag ser det finns det flera olika principiella frågor kring sjukvården.

1) Makt: vem ska vara ytterst ansvarig för sjukvård?
2) Finansiering: hur ska sjukvården finansieras?
3) Ansvar för driften: vem har ansvar för strukturella frågor (typ öppna/stänga/slå ihop verksamheter, besluta om prioriteringar etc)?
4) Skötsel av driften: vem ska producera sjukvård?

Jag tycker personligen att politiken på riksplanet bör ha det formella ansvaret och sätta de principiella riktlinjerna (fråga 1) och att sjukvården bör vara allmänt finansierad via skatter (2). Däremot vore det antagl bäst med ngn sorts nationell el storregional myndighet /tjänstemannaorganisation som sköter strukturella frågor kring fördelning av pengar, beslutar om prioriteringar av vård etc (3) istället för landstingspolitik.
Om det är offentlig el privat vårdgivare som producerar själva sjukvårdtjänsten (4) tror jag inte spelar så stor roll, det viktiga är ju att sjukvård är tillgängl lika för alla och håller en god kvalitet.

Johansson
2007-09-19, 21:05
Är vi på väg så som de har det i USA?

Jag tror ingen på allvar vill ha ett amerikanskt sjukv system i Sverige.
Det är dyrt och ojämlikt!